Erasmus +

 

PROJEKT ERASMUS

Nasza szkoła od 1 września 2020 roku realizuje projekt Erasmus + KA1 edukacja szkolna. Projekt będzie trwał do 31.03.2022 roku.  W konkursie w 2020 roku dofinansowanie programu Erasmus+ otrzymało 212 projektów w kraju, a 38 w województwie śląskim.

Nasze priorytety to:

  1. Podniesienie umiejętności językowych uczniów oraz uczestników szkoleń.
  2. Propagowanie idei uczenia się przez całe życie, wykorzystanie wiedzy i doświadczeń nauczycieli z innych krajów w zakresie stworzenia optymalnych warunków pracy dla dzieci, również tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Pogłębienie wiedzy o różnorodnych systemach edukacji w Europie, doskonalenie umiejętności zarządzania placówką, wymiana doświadczeń z kadrą zarządzającą szkołami z innych krajów europejskich.
  4. Stosowanie najnowszych metod i technik komunikowania się oraz zaistnienie szkoły na międzynarodowych platformach internetowych, unowocześnienie placówki w zakresie wykorzystania innowacyjnych narzędzi ICT.
  5. Podniesienie motywacji wśród uczniów, rozwijanie innowacyjności i kreatywności poprzez stosowanie najnowszych technik i metod nauczania oraz optymalnej organizacji pracy w klasie, tak aby dotrzeć do indywidualnej jednostki.
  6. Poszerzanie horyzontów i światopoglądów, postawa tolerancji i otwartości wobec innych narodów.

Nadrzędnym celem naszej placówki jest podniesienie jakości pracy szkoły poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym nowoczesnej technologii. W dobie wszechobecnej cyfryzacji istotnym jest dostosowanie narzędzi dydaktycznych do zmieniającego się świata tak , aby zajęcia edukacyjne prowadzone były w sposób nowoczesny, na miarę XXI wieku. Głęboko wierzymy, iż nowoczesne metody i innowacyjne rozwiązania uatrakcyjnią proces dydaktyczny, a także wpłyną korzystnie na motywację i wyniki uczniów. Podniesienie kompetencji nauczycieli w bezpośredni sposób przełoży się na jakość pracy, a tym samym na efekty pracy, w związku z tym kluczowym jest, aby zadbać o ich rozwój osobisty w każdym aspekcie.

Przygotowując Europejski Plan Rozwoju, określiliśmy cele i potrzeby naszej placówki w obszarze europejskiej mobilności w sposób następujący:

Cel główny- podniesienie jakości pracy szkoły poprzez zastosowanie nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania we współpracy z europejskimi partnerami i w ramach wymiany, co wpłynie na zwiększenie motywacji uczniów oraz zwiększenie kompetencji językowych nauczycieli. Jednocześnie podniesione kompetencje językowe nauczycieli przyczynią się do zastosowania innowacji (CLIL), co wzbogaci ofertę edukacyjną szkoły i uatrakcyjni zajęcia.

W ramach projektu zaplanowano wizytę partnerską w szkole we Francji oraz dwa kursy wyjazdowe: z zakresu nowoczesnych technologii oraz kurs językowy z elementami CLIL

Całkowita kwota dofinansowania  – 18.893,00 EUR

 

SZKOLENIE JĘZYKOWE NA MALCIE

Nauczyciele z SP 4 od kilku miesięcy uczestniczą w kursie językowym, przygotowującym do szkolenia metodycznego na Malcie – Fluency & English Language Development for Teachers, które odbędzie się od 12-16 lipca b.r. Szkoła przygotowuje się do wprowadzenia innowacji pedagogicznej – nauczanie z wykorzystaniem elementów CLIL. Nadrzędnym celem naszej placówki jest podniesienie jakości pracy szkoły poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym nowoczesnej technologii. Ponadto jesteśmy świadomi znaczenia języków obcych w obecnych czasach, dlatego otwieramy się na nowe możliwości.

 

Kurs językowy nauczycieli
Kurs językowy nauczycieli
Kurs językowy nauczycieli

 

Nauczycielki z naszej szkoły w ramach programu Erasmus+ rozpoczynają szkolenie językowe w St. Julians na Malcie. Jesteśmy pełne energii by podjąć kolejne wyzwania celem doskonalenia warsztatu pracy i podnoszenia swoich kompetencji.
Pozdrawiamy całą społeczność szkolną naszej SP4.😀

Harmonogram szkolenia na Malcie (zobacz).

 

Szkolenie językowe w St. Julians na Malcie
Szkolenie językowe w St. Julians na Malcie
Szkolenie językowe w St. Julians na Malcie

NAUCZYCIELE JUŻ PO SZKOLENIU W ST. JULIAN’S NA MALCIE

 Wróciłyśmy! Pełne wrażeń, dobrej energii,  motywacji i chęci do działania.

Szkolenie językowe Fluency & English Language Development for Teachers  w St. Julian’s na Malcie trwało od 12-16 lipca b.r. Obejmowało następujące obszary:  płynność poprzez dyskusję, dyskusje tematyczne, rozwój biegłości językowej, komunikacja społeczna, gramatyka,  rozwój słownictwa. Dla nikogo nie było taryfy ulgowej a zajęcia były bardzo intensywne.

Czas, jaki tam spędziłyśmy był niesamowitą okazją do zwiększenia swych kompetencji językowych jak i przełamania osobistych barier. Kontakt z innymi nauczycielami, z różnych części świata dostarczył wiele pozytywnej energii i nowych, ciekawych pomysłów na prowadzenie zajęć. W dzisiejszych czasach języki obce jak i nowoczesna technologia są nieodzowne. Chcemy , by nasi uczniowie w konsekwencji stali się absolwentami otwartymi na świat , by potrafili przełamywać własne bariery i ograniczenia.

Szkolenie zakończyło się uzyskaniem certyfikatu.

 

Szkolenie językowe w St. Julians na Malcie
Szkolenie językowe w St. Julians na Malcie

KOLEJNE SZKOLENIE NAUCZYCIELI W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+

W dniach od 16-20 sierpnia br. nauczycielki naszej szkoły: Ewa Sobczak, Daria Kaleta – Kolonko oraz Monika Kukla uczestniczyły w kursie „ICT Learning by Doing” prowadzonym przez i Develop Training w grupie Euromind na Teneryfie. Kurs miał na celu zapoznanie z różnorodnymi narzędziami multimedialnymi oraz sposobami ich wykorzystania podczas lekcji. Umiejętności te będą niezbędne podczas wprowadzania zaplanowanej w projekcie „Nowoczesne technologie kluczem efektywnej edukacji” innowacji pedagogicznej. Szkolenie zakończyło się uzyskaniem certyfikatu.

Program kursu cz. 1 (zobacz).

Program kursu cz. 2 (zobacz).

Kurs „ICT Learning by Doing”
Kurs „ICT Learning by Doing”
Kurs „ICT Learning by Doing”
Nauczycielki naszej szkoły podczas realizacji programu Erasmus +
Kurs „ICT Learning by Doing”

SZKOLENIE Z NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII W RAMACH ERASMUS +

20 października b.r. odbyło się szkolenie dla nauczycieli z nowoczesnych aplikacji w ramach programu Erasmus+.  Nauczyciele uczestniczący w sierpniu b.r. w kursie ICT na Teneryfie podzielili się wiedzą tam zdobytą i zapoznali uczestników spotkania z aplikacjami, które mogą urozmacić i wzbogacić ofertę edukacyjną szkoły. Tak więc została zaprezentowana Canva, Quizizz, Kahoot , możliwości Symbaloo a także jak za pomocą aplikacji Classroom tworzyć wirtualną klasę.

 

 

Szkolenie na temat nowoczesnych technologii
Szkolenie na temat nowoczesnych technologii
Szkolenie na temat nowoczesnych technologii

 

JOB SHADOWING W COLLEGE GABRIEL HAVEZ W CREIL

W dniach 29.11.- 2.12.2021 r. nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 4 im. Przyjaciół Ziemi w Łaziskach Górnych: Żaneta Gałeczka, Monika Kukla, Monika Pilch-Otręba i Jolanta Niewiadomska, w ramach programu Erasmus+ uczestniczyły w mobilności edukacyjnej (job shadowing) w College Gabriel Havez w Creil we Francji. Szkoła, którą odwiedziły jest placówką wielonarodowościową, gdzie zdecydowaną większość stanowią imigranci. Ma duże doświadczenie w realizacji projektów europejskich, w tym Erasmus+, dlatego jest bardzo dobrze wyposażona i chętnie dzieli się doświadczeniem.

Celem wyjazdu była obserwacja lekcji pod kątem wprowadzenia nowoczesnych technologii oraz elementów metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) na różnych zajęciach edukacyjnych.

Na lekcjach historii i geografii wykorzystano aplikację Classcraft, w której na indywidualnych kontach uczniowie zbierają punkty i utrwalają wiedzę. Aplikacja jednocześnie uczy i motywuje do dalszej pracy.

Podczas lekcji informatyki i robotyki programowano z wykorzystaniem aplikacji BlockCAD.  Na pierwszych zajęciach młodzież projektowała wygląd choinki w formacie 3D, na kolejnych wyznaczała trasę robota.  Uczniowie pracowali samodzielnie, według wskazówek podanych przez nauczyciela na początku lekcji.

Na zajęciach sportowych uczniowie używali aplikacji Dartfish, korzystając z tabletów. Nauczyciel po krótkim omówieniu tematu lekcji, monitorował samodzielną pracę, polegającą na nagraniu wykonywanego ćwiczenia, a później jego analizie.

Podczas zajęć języka angielskiego, uczniowie pracowali indywidualnie bądź w parach z wykorzystaniem odtwarzacza MP4 (baLibom). Oglądali filmy, odsłuchiwali rozmówki oraz nagrywali wcześniej przygotowane dialogi. Ponadto, używali laptopów do tworzenia drzewa genealogicznego, łącząc kompetencje informatyczne z utrwalaniem słownictwa technicznego (elementy CLIL).

Pobyt we francuskiej placówce pozwolił rozwinąć wiele kompetencji, poznać nowe aplikacje i metody pracy. Pokazał, że różnorodność kulturowa pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój ucznia i daje wiele możliwości pracy. Obserwowane zajęcia były prowadzone metodą projektu (Project-based Learning), co sprzyjało rozwijaniu samodzielności i odpowiedzialności uczniów.

Zdobyte doświadczenia zostaną wykorzystane w dalszej pracy.

Program obserwacji (zobacz).

Relacja z pobytu w Paryżu (zobacz)

 

Wizyta we francuskiej szkole
Wizyta we francuskiej szkole
Wizyta we francuskiej szkole
Wizyta we francuskiej szkole
Wizyta we francuskiej szkole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEDIA O NAS

W najnowszym wydaniu “Gazety Łaziskiej” możemy przeczytać artykuł o naszej szkole.

W najnowszym wydaniu "Gazety Łaziskiej" możemy przeczytać artykuł o naszej szkole.
W najnowszym wydaniu “Gazety Łaziskiej” możemy przeczytać artykuł o naszej szkole.

 

ERASMUS+ PODSUMOWANIE MOBILNOŚCI POŁĄCZONE ZE SZKOLENIEM

30.03. 2022 r. odbyło się spotkanie podsumowujące Job Shadowing w College Gabriel Havez w Creil we Francji połączone z prezentacją aplikacji i szkoleniem. Cześć teoretyczną prezentowały uczestniczki wyjazdu: Monika Kukla, Jolanta Niewiadomska oraz Monika Plich – Otręba, natomiast prezentację mulitimedialną przygotowała Żaneta Gałeczka.
Celem wyjazdu była obserwacja lekcji pod kątem wprowadzenia nowoczesnych technologii oraz elementów metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) na różnych zajęciach edukacyjnych. Po omówieniu systemu edukacji we Francji i wrażeń z pobytu uczestniczki wyjazdu pod kątem teoretycznym zaprezentowały aplikację Classcraft, której wykorzystanie obserwowały na lekcjach historii i geografii, a ponadto aplikacje: BlockCAD , Dartfish oraz możliwości odtwarzacza MP4 (baLibom). Ustalono, iż zainteresowani nauczyciele zostaną przeszkoleni z aplikacji Classcraft przez Panią Żanetę Gałeczkę. Po części teoretycznej odbyło się praktyczne szkolenie prowadzone przez Panią Darię Kaleta – Kolonko oraz Panią Barbarę Turalską. Pani Daria Kaleta – Kolonko przedstawiła jak z karty pracy zrobić kartę multimedialną. Wykorzystywała aplikację Liveworkssheets.
Pani Turalska w swej prezentacji omawiała możliwości wykorzystania aplikacji AR i VR (rzeczywistość rozszerzona i wirtualna) w edukacji. Aplikacje: Mozaik, Muselfie, Anatomy Learning, Sites in VR, Apollo’s Moon Shot AR. To spotkało się ze sporym zainteresowaniem, stąd też planowane jest szkolenie robocze w grupach.

Szkolenie w ramach Erasmus+
Szkolenie w ramach Erasmus+
Szkolenie w ramach Erasmus+

DNI EUROPEJSKIE W NASZEJ SZKOLE

W dniach od 9 do 11 maja odbyły się w naszej szkole dni europejskie. Wszystkie klasy stanęły na wysokości zadania. Było wesoło, kolorowo i bardzo smacznie. Pierwszego dnia wysłuchaliśmy audycji, poświęconej historii UE jak również odbyły się oceny klas pod względem wystroju i przygotowanych makiet najważniejszych zabytków wylosowanego kraju. I tak zwiedziliśmy Paryż, Lizbonę, Berlin, Valettę, Warszawę, Rzym, Zagrzeb, Nikozję, Helsinki, Pragę, Madryt, Dublin oraz Ateny.

Drugiego dnia odbył się konkurs wiedzy o UE przeznaczony dla uczniów klas 4-8. Trzeciego dnia, w środę , nastąpiła kulminacja wydarzenia. Tego dnia każda z klas prezentowała swój kraj  opowiadając  m. in. ciekawostki związane z obyczajami, tradycjami, kulinariami  jak i  częstując całą społeczność szkolną lokalnymi potrawami. Było śródziemnomorsko: oliwki, sery i inne lokalne warzywa i przysmaki,  bardzo słodko – m.in. kawiarenka w stylu francuskim z makaronikami i różnego rodzaju ciasteczkami. Nie zabrakło również naszych , polskich potraw: bigosu, pierogów, chleba ze smalcem i ogórkiem. Niewątpliwie była to świetna przygoda kulinarna połączona ze zwiedzaniem, wzbogacająca naszą wiedzę, zaś dzięki wirtualnym googlom przenieśliśmy się  do różnych europejskim stolic.

 

Makieta zabytku
Makieta zabytku
Makieta zabytku
Makieta zabytku
Makieta zabytku
Makieta zabytku
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie
Dni europejskie

KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA EUROPO WITAJ NAM!

https://www.facebook.com/100011406719982/posts/1887786798278192/?flite=scwspnss

https://drive.google.com/file/d/1Maq-SJ0dZC-wTGNjNGmUTDoD9FSruw85/view?ts=62af8604

Ulotka (zobacz)

 

MEDIA O NAS

 

PODSUMOWANIE PROJEKTU ERASMUS+ „Nowoczesne technologie kluczem efektywnej edukacji”

Realizowany w naszej szkole projekt Erasmus+ „Nowoczesne technologie kluczem efektywnej edukacji „dobiegł końca. 8 sierpnia 2022 roku   złożono do Agencji Narodowej raport końcowy z realizacji projektu.  Teraz, w oparciu o zdobyte doświadczenie warto podzielić się kilkoma ważnymi i ciekawymi informacjami dotyczącymi tego, jakie korzyści może dać uczniom udział w Erasmusie, jakie są zalety programu oraz jakie rezultaty udało się wypracować podczas realizacji projektu.

Naszym głównym celem było podniesienie jakości pracy szkoły poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania, co wpłynęło na zwiększenie motywacji uczniów oraz zwiększenie kompetencji językowych nauczycieli. Podniesienie kompetencji nauczycieli w bezpośredni sposób przełożyło się na jakość pracy, a tym samym na efekty pracy.

W ramach projektu zrealizowaliśmy: kurs językowy przygotowujący do mobilności oraz spotkanie kulturowe, mobilności: wyjazd na kurs językowy oraz metodyczny, ponadto obserwacja zajęć w szkole we Francji.  Realizowaliśmy działalność innowacyjną “Poznajemy świat drogą CLIL”, szkolenia: szkolenie z ICT dla kadry szkoły, spotkanie podsumowujące job shadowing, szkolenie dla nauczycieli powiatu mikołowskiego – wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela, w ramach innowacji projekty: dni europejskie, średniowieczne miasto, Polska po II wojnie, fridge, solar system, breakfast – śniadanie daje moc, spring, my town, seasons a także konferencję podsumowującą – Europo witaj nam!

Zmobilizowaliśmy uczniów do aktywnego włączania się w proces uczenia poprzez tworzenie prezentacji, quizzów jak i korzystania z różnych aplikacji podczas zajęć. Ponadto uczniowie z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w projektach, gdzie przejawiali swoją inicjatywę i rozwinęli swoje kompetencje miękkie. Osiągnęliśmy wzrost kompetencji językowych i informatycznych nauczycieli. Uczestnicy mobilności organizowali warsztaty podnoszące kompetencje informatyczne kadry jak i nauczycieli szkół powiatu mikołowskiego. Organizowaliśmy liczne konkursy, Dni Europejskie, Dzień Języków Obcych, organizowaliśmy projekty interdyscyplinarne z wykorzystaniem metody CLIL. Wzrost świadomości kulturowej i otwartość na nowe możliwości był kolejnym z rezultatów tego projektu.

Dzięki mobilnościom kompetencje społeczne, językowe jak i informatyczne uczestników projektu wzrosły a bariery językowe zostały przełamane. Wiedza o świecie w szczególności kultury i historii Hiszpanii, Malty i Francji znacznie się poszerzyła. Wzrosła też pewność siebie i motywacja do działania.

Dzięki projektowi uczniowie otwarli się na różnorodność kulturową świata, podnieśli swe kompetencje językowe i informatyczne. Stali się bardziej kreatywni, co przełożyło się na ich aktywny udział w wielu projektach w ramach działalności innowacyjnej.

To pierwszy, ale z pewnością nie ostatni projekt Erasmus+ w naszej szkole. Zdobyte doświadczenia i nawiązane kontakty międzynarodowe pomogą w przyszłości w tworzeniu kolejnych wniosków. Rezultaty projektu wzbogacą bazę dydaktyczna placówki, będą trwałym źródłem pomysłów edukacyjnych oraz inspiracją dla całej społeczności szkolnej do zaangażowania w  kolejne projekty.