Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości

O PROGRAMIE

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

WYMAGANIA PROGRAMU

1. Warunkiem otrzymania wsparcia jest zobowiązanie się szkół objętych programem, oraz organów prowadzących te szkoły do:
1)  wypełniania, na żądanie Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,  drogą elektroniczną, ankiet mających na celu ewaluację realizacji programu, w tym zbadanie stanu wyposażenia szkół, wykorzystania technologii cyfrowych lub metodyki procesu dydaktycznego,
2)  udziału w innych ewaluacjach oraz w badaniach i działaniach informacyjnych, związanych z otrzymanym wsparciem
– w terminie do dnia 31 sierpnia 2027 r.

2. Organy prowadzące szkoły są obowiązane do:
1)  zapewnienia instalacji, uruchomienia oraz zintegrowania zakupionego wyposażenia z infrastrukturą szkolną;
2)  zapewnienia technicznych szkoleń dla osób prowadzących zajęcia w szkole z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia w zakresie jego obsługi;
3)  spełnienia wytycznych w zakresie identyfikacji wizualnej związanej z oznaczeniem wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia. UWAGA!!! Produkty potrzebne do spełnienia wymogów identyfikacji wizualnej przez szkołę (oznaczenie sprzętu i szkoły) zapewnia organizator programu.

3. Organy prowadzące szkoły są obowiązane zapewnić, aby szkoły podjęły działania dotyczące wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia polegające na:
1)  umożliwieniu realizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1–3 i 5–7, ust. 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), z wykorzystaniem tego wyposażenia;
2)  wyznaczeniu przez dyrektora szkoły szkolnego koordynatora, którego zadaniem będzie popularyzacja wykorzystania tego wyposażenia oraz wsparcie osób prowadzących zajęcia w szkole w jego stosowaniu;
3)  uwzględnieniu podczas prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tego wyposażenia treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej;
4)  dzieleniu się dobrymi praktykami oraz wymienianiu się wiedzą z innymi szkołami w zakresie wykorzystania tego wyposażenia;
5)  wykorzystywaniu tego wyposażenia w kolejnych co najmniej pięciu latach szkolnych, począwszy najpóźniej od roku szkolnego 2022/2023, podczas średnio co najmniej 3 godzin zajęć w każdym tygodniu nauki.

 

KATALOG WYPOSAŻENIA

  • ClassVR – licencja – 5-letni dostęp do portalu witualnych lekcji oraz ClassVR – wirtualne laboratorium przedmiotowe zestaw 8 sztuk
  • Drukarka 3D, długopisy BANACH 3D, Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D pakiet podstawowy, pakiet filamentów Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D
  • Dyktafon Saramonic
  • Gimbal do smartfona,
  • Aparat fotograficzny Sony RX100 III, statyw do aparatu i kamery MANFROTTO
  • Kamera przenośna cyfrowa Sony 4KFDR-AX53, zestaw oświetleniowy Lampa SOFTBOX ze statywem i żarówką
  • Mikroport Saramonic Blink 500 B1, mikrofon kierunkowy Saramonic SR-M3,
  • BeCreo – zestaw z mikroportem
  • Laptop DELL Vostro i 5
  • Mikroskop z kamerą
  • Maszyna do szycia J15R, igły do maszyny do szycia, zestaw nici TALIA EXCLUSIVE
  • Mikser, waga kuchenna, zestaw kulinarny dla 1 ucznia do obróbki termicznej
  • Tempery 6 kolorów
  • Lutownica
  • Szafka z klockami
  • Pojemnik – trzykomorowy

OMAWIANIE LEKTURY ZA POMOCĄ GOGLI VR I KLOCKÓW KONSTRUKCYJNYCH W KLASIE 3B

Dzięki okularom mogliśmy podziwiać egzotyczną przyrodę Afryki oraz mogliśmy zobaczyć lwa, żyrafę, słonia i tygrysa. Z klocków konstrukcyjnych powstały “rowery Kazika”.

Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości 3b
Laboratoria przyszłości
Laboratoria przyszłości 3b

ZAJĘCIA W KLASIE 2 A

Klasa 2 A wybrała się na spacer do lasu, gdzie na dzieci czekały do wykonania zadania związane z edukacją przyrodniczą. Następnie na zajęciach w szkole mieli okazję zobaczyć za pomocą gogli VR jesienny las w różnych krajach.

Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR
Zajęcia z goglami VR

DO CZEGO SŁUŻY LUTOWNICA?

Przed nami kolejna odsłona Laboratoriów Przyszłości. Na lekcjach techniki poznajemy obecnie świat metali i sposoby ich łączenia. Tym razem uczennice klasy 5a miały okazję przyjrzeć się bliżej lutownicy. Na zajęciach omówione zostały zasady bezpiecznego posługiwania się tym urządzeniem. Po ćwiczeniu pomagającym utrwalić budowę lutownicy dziewczyny tworzyły prospekt informacyjny na temat narzędzia.

2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości

ZAJĘCIA W KLASIE 1 A

Za pomocą okularów VR klasa 1A oglądała las jesienią oraz domy zwierząt leśnych. Z klocków konstrukcyjnych powstały domy zwierząt hodowlanych.

Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
2022 Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASIE 3B OD KUCHNI

Rozwijamy swoje kulinarne umiejętności z #LaboratoriaPrzyszłości. Sprzęt zakupiony w ramach rządowego programu tj. kuchenki, garnki i miksery były przydatne podczas zajęć kulinarnych w klasie 3B. Podczas tych zajęć uczniowie przygotowali zdrowe musy owocowe. W praktyczny sposób doskonalili swoje umiejętności kulinarne.

Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Zajęciach w nowym gabinecie logopedycznym prowadzone są w formie ćwiczeń i zabaw, których celem jest rozbudzenie aktywności słownej dzieci, poszerzanie słownika oraz zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka. Ćwiczymy i mamy ciekawą zabawę z klockami konstrukcyjnymi. #LaboratoriaPrzyszłości

Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości

GODZINA WYCHOWAWCZA W KLASIE 5A

Godzina wychowawcza w 5a z wykorzystaniem pomocy w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Kim jestem? Kim chcę zostać? To pytanie przyświecało dziś uczniom 5a. W kreatywny sposób przedstawiali swoje pasje, plany i marzenia dotyczące przyszłości zawodowej.
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości

 

ŚNIADANIE DAJE MOC W 3A

W piątek 18.11 klasa 3a brała udział w akcji Śniadanie Daje Moc, natomiast we wtorek uczniowie samodzielnie lepili i gotowali pierogi. W obu dniach wykorzystane zostały sprzęty w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Laboratorium Przyszłości
Laboratorium Przyszłości
Laboratorium Przyszłości
Laboratorium Przyszłości

 

“R jak robot”

“R jak robot” uczniowie klas pierwszych na lekcji uczyli się programowania robota Photon. Z klocków konstrukcyjnych złożyli swoje własne roboty, które posłużyły do wspólnej zabawy.

R jak Robot
R jak Robot
R jak Robot
R jak Robot

 

ZACZAROWANA ZAGRODA W 2A

Klasa 2a podczas zajęć w nawiązaniu do lektury „Zaczarowana zagroda” korzystała z gogli VR  oglądając zorze polarną i zimę w różnych zakątkach świata. Na zakończenie każdy uczeń przygotował prace plastyczną.

Laboratoria przyszłości
Laboratoria przyszłości
Laboratoria przyszłości

 

RYCERZE I ZAMKI (KLASA 4A I 4B)

Jak wyglądały średniowieczne zamki? Na lekcji historii uczniowie klas 4a i 4b poznali tajemnice okazałych siedzib rycerskich. Uczniowie wzorując się na zamkach w naszej najbliższej okolicy, przy użyciu klocków konstrukcyjnych, stali się architektami średniowiecznych twierdz.

Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki
Rycerze i zamki

 

MATERIAŁY I ICH ZASTOSOWANIE (KLASA 5A)

Za nami podsumowanie działu “Materiały i ich zastosowanie”. Uczniowie klasy 5a na lekcji techniki przy użyciu klocków konstrukcyjnych zaprojektowali Wieżę Eiffla oraz szklane naczynie. Ciekawym wyzwaniem okazało się stworzenie modelu drzewa.

Materiały i ich zastosowanie
Materiały i ich zastosowanie
Materiały i ich zastosowanie
Materiały i ich zastosowanie
Materiały i ich zastosowanie
Materiały i ich znaczenie
Materiały i ich zastosowanie

 

POTWORAK I INNE KOSMICZNE OPOWIEŚCI

„Do domu Mai i Filipa listonosz przynosi paczkę. Niby nic nadzwyczajnego, jednak paczka jest zaadresowana do Potworaka! A kim jest Potworak? Szybko okazuje się, że to zabawny kosmita…”

Książka „Potworak i inne kosmiczne opowieści” G. Kasdepke zainspirowała uczniów klasy 3b i 4a do rozwijania swojej wyobraźni poprzez stworzenie z klocków konstrukcyjnych różnych stworków i potworków oraz pojazdów kojarzących im się z Kosmosem. Zajęcia odbyły się w szkolnej bibliotece i przy tej okazji uczniowie mogli zapoznać się z innymi kosmicznymi książkami dostępnymi na bibliotecznych półkach.

Zajęcia w bibliotece
Zajęcia w bibliotece
Zajęcia w bibliotece
Zajęcia w bibliotece

 

 

KULINARNE PRZYGODY

Takiego wyposażenia kuchni, jeszcze u nas nie było. Czego my nie mamy: kuchenki indukcyjne, miksery, garnki, patelnie, sztućce, miski, miseczki…. Dlatego daliśmy upust naszym kulinarnym umiejętnościom i fantazji.

We wtorek 14 lutego klasa 6a w ramach programu Laboratoria Przyszłości smażyła pyszne naleśniki. Degustowaliśmy je według uznania –  z czekoladą,  dżemem, posypkami i bitą śmietaną. Wielkim powodzeniem cieszyły się również gofry, które własnoręcznie udekorowane, wyglądały obłędnie.

Kulinarne przygody
Kulinarne przygody
Kulinarne przygody
Kulinarne przygody

 

JAK WYGLĄDA UKŁAD SŁONECZNY?

Klasa 1b na zajęciach wybrała się w Kosmos. Dzieci poznały naszych sąsiadów we wszechświecie, dowiedziały się jak wygląda Układ Słoneczny, kto to jest kosmonauta i czym polecieć w Kosmos. Długopisami 3D każdy wykonał swoją własną rakietę do międzyplanetarnych podróży.

Jak wygląda Kosmos?
Jak wygląda Kosmos?

UCZNIOWIE KLASY 3A  MISTRZAMI PIECZENIA MUFFINEK

Mistrzowie muffinek
Mistrzowie muffinek
Mistrzowie muffinek
Mistrzowie muffinek
Mistrzowie muffinek

 

6A GOTUJE!

Kolejna kulinarna przygoda w klasie 6a. Tym razem serwowaliśmy jajecznicę i pyszne tosty.

6a gotuje
6a gotuje
6a gotuje

 

JAK SIĘ ZDROWO ODŻYWIAĆ?

“Pewna żaba była słaba, więc przychodzi do doktora i powiada, że jest chora…” Dziś uczniowie klasy 1a rozmawiali o tym jak dbać o swoje zdrowie, dowiedzieli się jak ważną rolę pełnią w naszej diecie warzywa, owoce oraz woda. Przy okazji każdy uczeń zrobił dla siebie pyszne, zdrowe przekąski.

Jak się zdrowo odżywiać?
Jak się zdrowo odżywiać?
Jak się zdrowo odżywiać?

 

OWOCOWO-WARZYWNE SZALEŃSTWO!

Nasi uczniowie na lekcji techniki poznawali zasady zdrowego odżywiania. Dowiedzieli się, jak ważne jest, aby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.

Ale to nie wszystko! Klasa 5a nie tylko przyswoiła wiedzę na temat zdrowego odżywiania, ale także wspaniale się bawiła, wykonując kreatywne zadanie. Za pomocą długopisów 3D stworzyła owoce i warzywa, które wyglądały bardzo realistycznieJ Następnie swoje małe dzieła piątoklasiści umieszczali na piramidzie żywienia.

To niesamowite, jak twórcza praca może pomóc nam nauczyć się nowych rzeczy. Dzięki temu zadaniu nasi uczniowie na pewno zapamiętają zasady zdrowego odżywiania na długo, a przy okazji rozwijali swoje umiejętności manualne i artystyczne.

Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!
Owocowo-warzywne szaleństwo!

Rok szkolny 2023/2024

BUDUJEMY EGIPSKIE PIRAMIDY

Klasy 5a i 5b brały udział w lekcji historii, podczas której budowały miniaturowe egipskie piramidy.

Uczniowie pracowali z zaangażowaniem, stawiając przed sobą wyzwanie, które wymagało pomysłowości i zdolności do współpracy. Każda grupa musiała rozważyć, jak najlepiej wykorzystać dostępne klocki, aby stworzyć swoją wersję egipskiego grobowca. Zabawa była nieodłączną częścią zajęć. Klasy świetnie się bawiły, eksperymentując z różnymi rozwiązaniami.

Klasa 5a i 5b buduje piramidy
Klasa 5a i 5b buduje piramidy